eSports

Seuraava koulutus alkaa ja päättyy: 9.8.2021 – 20.5.2022

Elektroniseen urheiluun tähtäävä linja antaa pohjan yksilö- sekä joukkuepelaamisen perustaitoihin kilpailullisesti tietokoneella. Opiskelija voi muodostaa itselleen polun harrastepelaajasta ammattilaiseksi tai tulla hiomaan jo olemassa olevia taitojaan paremmiksi. Opiskelussa keskitytään ammattipelaamisen lisäksi pelisuoritusten analysointiin,
sekä perinteisen urheilijan tavoin harjoitteisiin omien elintapojen ja stressinhallinnan edistämiseen.

Vuoden aikana käydään läpi myös peliturnausten tuomarointia sekä osallistutaan erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Vuoden aikana osallistutaan myös muiden linjojen kanssa yhteisille kursseille. Tavoitteena on, että lukuvuoden päätteeksi opiskelijalla olisi hyvä käsitys myös pelien taustalla toimivista mekanismeista sekä perusosaaminen video- ja valokuvien editointiin.

Perinteisen urheilun tapaan omien taitojen suunnitelmallinen kehittäminen on avainasemassa. Opiskelija opastetaan kehittävän itsearvioinnin luomiseen; mitä omista pelisuorituksista voi oppia, mitä hyvää omassa suorituksessa oli, tai miten sitä tulisi kriittisesti tarkastella. Opiskelija oppii asettamaan itselleen välitavoitteita, joiden saavuttamista seurataan vuoden aikana. 

Miten e-urheilijaksi tullaan? Riittääkö pelkkä aktiivinen harrastaminen vai vaaditaanko pelaajalta muutakin? Elektroninen urheilu ei enää kohtaa ulkopuolista arvostelua ja ennakkoluuloja kuten ennen. Sen sijaan urheilijaksi aikovalla itsellään saattaa olla kysymysmerkkejä miten kehittyisi vakavasti otettavaksi pelaajaksi ja minne uraansa lopulta kehittäisi. Opinnoissa käydään läpi erilaisia urapolkuja sekä tutustutaan eri etenemismahdollisuuksiin. 

Opiskelijat harjoittelevat kilpailullista pelaamista myös  joukkueena. Reaaliaikainen valmentaminen ja erilaisten strategioiden hiominen tapahtuu aidoissa peliympäristöissä. Joukkuepelaamista harjoitellessa kiinnitetään huomiota erityisesti pelaajien väliseen vuorovaikutukseen sekä kommunikointiin. Opettaja seuraa harjoittelutilanteiden etenemistä ja antaa palautetta. 

Elektronisen urheilun kannalta olennaisia ovat erilaiset tapahtumat. Perinteisien urheilulajien rinnalle muodostunut eSports toi mukanaan myös murroksen yksittäisten kisatapahtumien eli ns. turnausten järjestämisessä. Kilpailullisia tapahtumia voidaan nykyisin järjestää verkkoturnauksina tai tapahtumapaikalla fyysisesti pelattavissa muodoissa.  Kilpailuja järjestävät erilaiset seurat, yhdistykset ja pelitalot. Kokoluokaltaan tapahtumat voivat olla muutamista henkilöistä suuriin maailmanlaajuisiin kisatapahtumiin. Paikanpäällä toteutettavat tapahtumat ovat oiva paikka tutustua alan huippuihin ja elektroniseen urheiluun. Opintojen ohella tutustutaan erilaisiin alan tapahtumiin sekä niiden järjestämiseen.

OPISKELUN TAVOITTEET

Opintojen päätteeksi opiskelijalla pitäisi olla oma selkeä suunnitelma omasta urapolusta. Hän osaa käytössä olevat termit sekä niiden merkitykset. Opiskelijan hallitsee myös ohjelmistojen ja laitteistojen vuorovaikutteisuuden periaatteet ja hän on perehtynyt opiskelussaan erilaisten laite- ja ohjelmakokonaisuuksien käyttöön ja soveltamiseen. Yhtenä opintojen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa myös oma viihteellinen pelitapahtuma.

KESKEINEN OPISKELUSISÄLTÖ

Opintolinjan keskeisiä opintoaineita ovat mm.

  • Pelistriimaus
  • Kuvaus ja editointi
  • Yksilöpelaaminen
  • eSports tuomarointi
  • 3D -mallinuksen perusteet
  • Käsikirjoittaminen
  • Koodaus
  • Podcast
  • Lyhytfilmiproduktio
  • sekä valinnaisia aineita, mm. Liikunta. 

Opisto on eri oppilaitosverkostojen jäsen ja niinpä opiskelijalla on mahdollisuus ottaa lisäopintoja myös Opinlakeus-oppilaitoksista, Kauhajoen lukiosta ja aikuislukiosta.

Valinnaisiksi oppiaineiksi voit valita myös erilaisia lyhytkursseja tai vaikkapa approbatur-arvosanan suorittamisen avoimessa yliopistossa Kauhajoella.

OPINTOMAKSUT

Linjan opintomaksu on 2376 €/vuosi. Voit hakea opintoihisi opintoseteliä, jos sellainen myönnetään täysimääräisenä, jää opintojen hinnaksi pienimmillään n. 400 €. Opiskelijoilla on myös maksuton majoitus opistolla. Lisää tietoa opintomaksuista, opintotuesta, opintorahasta ja asumistuesta löydät tästä linkistä.

 

HAKEMINEN

eSports -opintosuuntaan haet tästä linkistä löytyvällä hakulomakkeella.
Linjan esitteitä voit tilata tästä.

Taide ja kulttuurilinjat

Graafinen Suunnittelu

Kuvataide

Mediataide - Pelivisio

Taidekoulu - Art Line

Radiotoimittaja

Meikkitaiteilija

Radiotoimittaja ll

Sometoimittaja